lördag 6 maj 2017

Bänkskivor i köket Sohlbergs Stenhuggeri - problem




Sohlbergs Stenhuggeri AB i Kristinehamn fick uppdraget att göra bänkskivorna i granit till köket. Efter mallning och mått så blev tyvärr inte hålet för spishällen centrerat över lådorna under vilket var ett krav från oss. Spisfläktens nedsläpp igenom innertaket var redan gjort efter detta och justermån att flytta den finns inte vilket orsakar att spisfläkten och spishällen inte kan bli centrerade med varandra.

Vi pratade och bestämde på morgon den 4/5 att vi skulle träffas på plats under dagen för att titta tillsammans. Peter på Sohlbergs Stenhuggeri skulle ringa mig under dagen innan han åker. 14:51 får jag ett email om att de redan varit och tittat och får läsa följande: "Hålet för hällen är enligt ritning exakt på millimetern rätt. 1100mm från vägg.".

Detta mått är till högra kanten av snickeriet under men ska dock inte vara början för hålet till spishällen som är större och som skulle centreras över snickeriet under. Dokument om spishällens modell, mått etc var tidigare överlämnat och vid mallning/mätning av bänkskivorna förklarade jag tydligt att spishällen är bredare än snickeriet och behöver centreras över detta. Mått togs till mitten av snickeriet för att hålet skulle bli centrerat.



Man skriver i samma email att fläktkanalen (som redan fanns där vid mallning) hamnat fel och detta får justeras. Denna kanal har dock hamnat helt rätt enligt ritningarna.

Att produktinformation för spishäll och köksritning lämnas över som visar vart spisfläkt hamnar och således också hur spishäll ska placeras under denna blev inte tillräckligt.


Någonstans runt 15:30 försöker jag ringa men får inte svar. Skickar sms och ber att bli uppringd, får följande svar:


 Tycker det är anmärkningsvärt att man 15:55 sms:ar att man ska ringa om en stund om man slutar 16:00 och sedan blir arg när jag undrade om mötet var klart då jag väntade på att bli uppringd. Jag hade väntat på att bli uppringd hela dagen för att vi skulle träffas vid bygget men istället så åkte man dit utan att höra av sig.

Sohlberg avslutar med att jag får beställa en ny skiva och stå för mått och ansvar själv:


Försökte ringa Sohlberg dagen efter men inget svar, bad om att bli uppringd via sms men man ringde inte.


Jag hade föredragit en vänlig ton i kommunikationen och att få bänkskivan bytt. Det är väldigt tråkigt när ett företag inte tar ansvar utan ställer sig på tvären istället för att ordna en lösning för att få en nöjd kund.

Att ta ansvar, rätta till sina misstag och att hålla en god ton i dialog med kund är viktigt om man vill bli rekommenderad av en kund. Vi kan inte rekommendera Sohlbergs Stenhuggeri i Kristinehamn.

Vi fick lösa saken genom att flytta spisfläktkanalen.